niedziela, 25 września 2011

Problem z aniołami

W minione dni Pan C. po raz kolejny sięgnął po lekturę Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa. Z kart tej powieści wyziera ogromna erudycja autora i wolna przestrzeń dla wyobraźni czytelnika. Szatan, Jezus, Poncjusz Piłat, dobro i zło... prawda.

Słowa i pytania, z którymi zostaje się na dłużej niż tylko na czas lektury.

Szatan. Któż to jest Szatan?

Pan C. zaczął szperać w zakamarkach pamięci, ale krążące po głowie i natrętne niczym mucha pytanie nie dawało spokoju. Odpowiedzi, które znajdował nic nie wyjaśniały i pozostawał niedosyt. Przekaz katechetyczny, ale także ten potoczny, mówi, że Szatan to przeciwnik Boga, który kiedyś był jednym z jego najważniejszych aniołów, ale się zbuntował. Niektórzy jeszcze podają, że miał na imię Lucyfer*. Ponoć opowiedziała się za nim jedna trzecia zastępów anielskich.

Rzecz wielce zastanawiająca, bo żadna z dwóch sąsiadujących w Biblii wersji opisujących powstanie świata i człowieka (Genesis 1,1-31 i Genesis 2,4-25) nie wymienia aniołów, jako dzieła Boga. Opis stworzenia jest dość szczegółowy i jak sądzę natchniony autor nie omieszkałby wspomnieć aniołów, gdyby były dziełem Najwyższego. Cóż za despekt wobec istot odgrywających tak ważką rolę zarówno w judaizmie, jak i w chrześcijaństwie. 
Może proweniencja aniołów jest zgoła inna, a monoteizm Jahwe to najzwyklejsza uzurpacja?



*Określenie "Luciferus" pojawia się dopiero w IV w. n.e. w przekładzie Biblii na łacinę przez św. Hieronima. Odnosi się do gwiazdy Wenus (Jutrzenki) i oznacza dosłownie 'niosącego światło'.




Zobacz: MATRIOSZKA

15 komentarzy:

  1. Wracam do tej lektury regularnie i za każdym razem mnie zachwyca. Lubię klimat tej powieści. Ja znam teorię, która mówi, że anioły sa też przeciwnikami człowieka, a właściwie potomstwo tychże (aniołów) z kobietami. Ponoć żyją wśród nas, skrywają skrzydła pod ubraniem i cięgiem brużdżą dając się mocno we znaki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta powieść była jednym z kamieni milowych mojej literackiej edukacji. Zaraz potem przeczytałem Kobietę z wydm, Abe Kobo. To otworzyło mnie na bezmiar czytania i myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. guardangel
    Ja znam teorię, która mówi, że anioły sa też przeciwnikami człowieka...
    Właśnie nieśmiało nawiązuję to tej hipotezy. Więcej o tym będzie w kolejnym wpisie, gdzie anioły zostaną pokazane nie jako buntownicy przeciw Jahwe, co raczej jako istoty niezależne. Chcę pokazać, że dawniej świat duchowy jawił się nieco inaczej, a judaizm po prostu wypaczył jego obraz dostosowując go do swej monoteistycznej wizji Boga. Ślady tej inności - mimo wielu redaktorskich zabiegów - są widoczne w Biblii.

    Wugusiu
    Zaraz potem przeczytałem "Kobietę z wydm"
    Nie czytałem tego, ale kobieta jest tą istotą, która od zarania dziejów jawi się w kluczowych momentach życia mężczyzny.
    Zobacz: http://goo.gl/C2jed

    OdpowiedzUsuń
  4. Z radością witam powrót Mistrza!Cześć aniołeczku, witaj diabełku - jak mawiała do pewnego pana pewna pani... Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moja ulubiona książka. Od zawsze. Tyle powiem. Tyle powiem, bo to temat - rzeka. A może powiem więcej... Ale to potem. Teraz tylko chciałam tylko dać głos. I niniejszym dałam :)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdaje się,ze lucyfer i Szatan to dwie rózne " osoby"-jesli w ogóle diabła mozna nazwać osoba :)))))
    Poniżej więcej o hierarchii diabelskiej :
    http://nowaatlantyda.com/2010/09/13/nephilims-synowie-diabla-cz-3-hierarchia-szatanska/


    dr_ewa999

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja ulubiona książka ( też MOJA ulubiona, Charmee :> )
    Co do Aniołów: chyba istnieją. Z moich "doświadczeń" te ...opiekuńcze.
    A jeśli chodzi o obraz Anioła..,
    " Miasto Aniołów", to do mnie przemawia.
    Jednak!
    :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Anioły są (udanymi) prototypami samolotów.

    OdpowiedzUsuń
  9. dr_ewa999
    W tej sprawie jest wiele różnych wersji i każda z nich uprawniona. Będzie ciąg dalszy

    Charmee
    Dzięki za danie głosu

    Angie
    Tam jest bardziej o miłości do kobiety... miłości, dla której ktoś porzuca dotychczasowe życie:-)))

    Telemach
    Odważna hipoteza:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Caddicusie :*
    wiem o czym jest ten film :> Chodzi mi o moje wyobrażenie , " wizję" Anioła, która, czort zresztą wie, skąd się wzięła. A może kiedyś zetknęłam się z "Takim Aniołem"? :>
    tak mi się tylko nasunęło....

    OdpowiedzUsuń
  11. Angie
    Wiem, że wiesz. Napisałem to, by wszem było wiadome, że i ja - facet - też o tym wiem:-)))

    OdpowiedzUsuń
  12. Pisz Caddi pisz :)))) O aniołach...

    OdpowiedzUsuń
  13. Pisz Caddi pisz :)))) O aniołach...

    OdpowiedzUsuń
  14. Caddicus, a ja słyszałam taką teorię - nie wiem skąd ona się wzięła, że szatan to upadły anioł ;)
    A wiadomo, że anioły nie mają płci, więc zapewne i szatan jej nie ma...;)

    OdpowiedzUsuń
  15. PS. niestety też nie znam pierwotnego źródła informacji o tym, że anioły są bezpłciowe ;)

    OdpowiedzUsuń