piątek, 5 października 2007

"Ziemia jest rzetelna"

Właśnie wróciłem ze szpitala od wuja Mateusza, który znalazł się tam po raz kolejny. Niestety zdarza się to coraz częściej. Wuj ma bardzo silną astmę i 76 lat. Jest najstarszym z linii rodzinnej mojej mamy. Byłem u niego, ogoliłem i oczywiście porozmawiałem. Ale najważniejsze, że po 2 dniach pobytu w szpitalu czuje się lepiej i oczy błyskały mu żartem. Zapowiedziałem mu, że ma szybko się podkurować, bo jeszcze ma mi wiele do opowiedzenia. Jest ogromną kopalnią wiedzy o rodzinie Lewandowskich.


Wuj Mateusz z żoną Krystyną i córkami Ulką, Marylką i Hanią (1957/58)

Wuj Mateusz jest ostatnim z rodziny, który został na Florentynowie... Jest taką ostoją tradycji rodzinnych. Tkwi w tym samym miejscu od lat niczym strażnik i zarazem świadectwo minionego czasu. Jak mało ludzi docenia to i chce czerpać od takich jak on. Nie można się cieszyć teraźniejszością nie znając przeszłości.

Współczesny widok domostwa Lewandowskich na Florentynowie

Jest nadzieja, że schedę po Mateuszu przejmie jego wnuk Przemek. Z tego, co mówił wuj, to czeka na to z utęsknieniem. Chce jeszcze nacieszyć oczy młodym i wykształconym gospodarzem. Chce zobaczyć, że ziemia będąca we władaniu rodziny od prawie 100 lat jest w dobrych i rzetelnych rękach.

Mówiąc o wuju Mateuszu przypomina mi się nieżyjący już biskup Roman Andrzejewski, syn rolnika. Często cytował swego ojca, który mówił, że ziemia jest rzetelna, a rolnik... to opiekun ziemi, który jeśli o nią zadba, to ona w takim samym stopniu odpłaci mu.
Wspominam tego człowieka, gdyż jeszcze jako młody ksiądz praktycznie wszystkie wakacje w latach 70-tych ub. wieku spędzał w parafii Ślesin, do której należy Florentynowo. Miałem okazję, jako młody chłopak słuchać jego kazań (był znakomitym mówcą).

Ziemia jest rzetelna

2 komentarze:

  1. Krzysztof,For me, your continuing search of our family roots is encouraging and inspiring. I come from our Kazmierczak side of the family and each thing I read of Rajewski line is new and interesting. I appreciate your effort and I applaud it.David PiekarczykKrzysztof,Dla mnie, twoje trwające poszukiwanie naszych korzeni rodziny zachęca i nie inspirujące. Pochodzę z naszej Kazmierczak strony rodziny i każdej rzeczy, którą czytam linii Rajewski jest nowy i interesujący. Doceniam twój wysiłek i oklaskuję to.David Piekarczyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Najgorętsze życzenia zdrowia dla Twojego wuja!Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń